Saturday 13 June 2015

In Paradise We Will Never Cry






Bangun2 tidur dapat notifikasi whatsaap. Someone sent me this. Dan paling menyedihkan. Ini yang membuat aku lebih lagi menangis. So there you go Maryam. There will be an eternal place and forever will be, you wont get hurt. And you wont cry. But bare enough with those simple things you have to sacrifice in return.

Begitu juga untuk jiwa2 yg digoncang dengan ujian2 yg merentap jiwa. Tidak kira apa pun bentuk ujian. Melepaskan? Sabar? Susah nak tinggalkan Running man? Hmmm dan apa2 sahaja yg menyebabkan kita sakit, tapi dilakukan semata mata ingin mencari Redha Allah, teruskan lah. Ada yg menanti nanti kepulangan kita. Biarlah tergores di dunia, jangan terbakar di neraka.


" Dan jangan sekali kali kamu mengira bahawa org2 yg gugur di jalan Allah itu mati, sebenarnya mereka itu hidup, di sisi Tuhannya mendapat rezeki, mereka bergembira dengan karunia yg diberikan Allah kepadanya, dan bergirang hati terhadap orang yang masih tinggal di belakang yg belum menyusul mereka, bahwa tidak ada rasa takut pada mereka dan mereka tidak bersedih hati"
[3:169-170]


See. Jika kita yakin Allah alHaq. Pastinya kita juga perlu yakin dengan Haq Allah juga iaitu alQuran (salah satunya). Gagahkan dirimu Hai Maryam. Perjelaskan sesuatu yg ghaib itu kerana itu ciri orang yg bertakwa. Seperti surah Baqarah : 2&3.


Jika tidak cukup gentar lagi. Bandingkan dirimu hai Maryam dengan bench mark penghuni syurga iaitu 10 sahabat yg dijanji syurga. Apakah amalmu sudah mampu meletakkanmu selevel dengan mereka? Bagaimana ini, menginginkan syurga. Digoncang sedikit. Pecah hatinya. 


Satu solusi. Apa khabar tilawah dan tadabburmu hari ini? ;')
"... Mahasuci Tuhan kami; sungguh janji Tuhan kami pasti dipenuhi. Dan mereka menyungkurkan wajah sambil menangis dan mereka bertambah khusyuk" [17:108-109]
See.. dengan mengingati janji Allah yg pasti (mati) kita mampu menyungkur sujud kepada Tuhan. Tidakkah mati itu menjadi motivasi?


Menangislah sepuasnya di dunia. Kerana mana tahu di syurga kita merindu air mata. Kan?



Untuk jiwa2 yg mendapat luka saat perjalanan menuju Tuhan. Ingatlah "Allah tidak menyia-nyiakan pahala orang2 yg beriman, iaitu org2 yg menaati perintah Allah dan Rasul setelah mereka mendapat luka" [3:11-12]


Diriwayatkan oleh Ahmad, Abu Dawud, dan al Hakim, yang bersumber dari Ibnu ‘Abbas. Diriwayatkan pula oleh at-Tirmidzi yang bersumber dari Jabir. Bahwa Rasulullah saw. bersabda: “Allah menjadikan arwah saudara-saudaramu yang gugur di perang Uhud sebagai burung-burung hijau yang mengunjungi sungai di syurga dan memakan buah-buahannya, sampai menghampiri lampu emas di bawah naungan Arsy. Ketika mereka mendapatkan makanan yang enak, minuman yang lezat, dan tempat tidur yang empuk, mereka berkata: “Alangkah baiknya jika teman-teman kita mengetahui apa yang Allah jadikan untuk kita, sehingga mereka tidak segan berjihad dan tidak mundur dari peperangan.” Allah berfirman kepada mereka: “Aku akan sampaikan hal kalian kepada mereka.” Maka turunlah ayat tersebut di atas (Ali ‘Imraan: 169) yang menceritakan keadaan para syuhada.

No comments:

Post a Comment